tisdag 22 januari 2013

Slippa travar med tidningar


Två söndagar har jag samlat ihop gamla tidningar som jag lagt åt sidan för att jag inte hunnit läsa dem när de var nya.
Jag började ett nytt jobb i december med förkylning och mycket ny information samt att det sammanföll med årets mörkaste tid, gjorde att både ork och tid inte räckte till än det nödvändigaste som måste göras hemma.
Två söndagar har jag varit hemma och då har jag tagit itu med att samla ihop olästa gamla tidningar. Det enklaste vore att bara slänga dem, men är man nyfiken på vad som hänt och annat som kan vara av intresse, så var det bara att sätta igång och läsa.

Första söndagen läste jag genom 1,3 kg tidningar och den andra 3,1 kg. Det blev 4,4 kg att släppa taget om och slänga i pappersåtervinningen. Det kändes skönt att bli av med detta dåliga samvete.

Ett tips när man läser en tidning är att ha en penna till hands. Ser jag något intressant att klippa ut och spara, skriver jag sidnumret högst upp i högra hörnet med en gång. Sedan hittar jag snabbt det som jag vill spara eller läsa senare.

Är man fler i hushållet kan man skriva en signatur på framsidan så vet man vilka som har läst tidningen. Den som läser den sist slänger den. Så blir inga tidningar liggandes kvar och skräpar.

 
Markerade sidor som ska klippas ut för att sparas eller att läsas senare. 

Vi sa upp vår prenumeration på vår dagstidning för flera år sedan. Vi hade inte tid att läsa den på morgonen, och hade för kort tid till våra arbeten för att hinna läsa den på väg dit. Vi köper heller inga kvällstidningar, utan nöjer oss med de som kommer hem veckovis, eller plockar åt oss gratistidningar som Metro.

Nyheter får man gratis från internet som Aftonbladet och andra nätupplagor av dagstidningar. I Göteborg finns Göteborgs-Posten att läsa. Det är bara att googla så hittar du säkert din lokaltidning eller din gamla hembygds tidningar.

Lyssnar man på Sveriges Radio får man också gratis nyheter och speciellt via P1 får man många aktualitetsprogram.
Snabbast att finna Sveriges Radio är att skriva "sr.se" i adressfältet, så kommer man direkt till första sidan för alla program.
Hinner man inte lyssna när programmen sänds finns pod-radio. Nästan alla program kan man lyssna på när man vill via nätet. Många program kan man även ladda ner till sin dator, mobiltelefon, mp3-spelare och liknande apparater.
Läs mer om pod-radio här.

Till sist.

Behöver man veta om allt vad som händer i Världen? Blir man på bättre humör och mår bra när man får negativa nyheter om kriser, larmrapporter, krig, våld, mord och annat elände serverat till frukosten i feta rubriker?
Vi tog beslutet att inte ha en morgontidning. Dels för att slippa läsa om elände varje dag. Och dels för att vi inte hann läsa hela tidningen under vardagarna. Till helgen slutade det att vi hade en rejäl trave med tidningar, samtidigt som det kom helgupplagor med extra mycket läsning då.
Som en bonus sparar vi en del pengar på att inte ha en daglig tidning.

Nu söker vi istället upp nyheterna (gratis) via internet och smarta telefoner, samt lyssnar på radioprogram eller plockar med oss gratistidningar när vi kommer åt dem.
Att ta del av nyhetsflödet när man själv vill, mår i alla fall jag bättre av, än att hela tiden sköljas över av många negativa nyheter.

Testa att ta en nyhetsfri dag eller vecka. Gör något positivt istället. Läs en bok, gå ut och promenera, ring eller chatta med en vän du inte haft kontakt med på länge, eller gör annat som du inte har tid med när du läser en dags- eller kvällstidning.

 3,1 kg tidningar som nu är lästa och på väg till återvinningen. De äldsta var från november. En litet steg i projektet att röja upp hemma. Nu ska jag läsa alla tidningar med en gång så de inte lagras under lång tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar